Een website laten maken, wat komt er allemaal bij kijken?
Fettah Atmani - Wat komt er allemaal bij kijken als je een website laat maken

Als ondernemer zijnde is het hebben van een eigen website tegenwoordig een must. Mensen zoeken steeds meer informatie over een product of dienst eerst online op voordat ze overgaan tot een daadwerkelijke koop.

Wanneer je met jouw onderneming geen website hebt of jouw website is online niet goed vindbaar, dan loop je gegarandeerd veel potentiële klanten mis. Hiervoor hoef je geen expert te zijn om dat te concluderen. Een goed werkende website is dus van belang om online succes te behalen.

Het laten maken van een professionele website is een serieus iets waar goed over nagedacht moet worden, het is de basis van jouw online avontuur met jouw onderneming. Wanneer je niet weet wat je te wachten staat kom je voor verassingen te staan.

Daarom heb ik een stappenplan gemaakt om voor jou inzichtelijk te maken wat je kunt verwachten bij het laten maken van een professionele website. Ik heb hierin mijn eigen ervaringen meegenomen en die wil ik graag met je delen.

Doel, doelgroep en boodschap

Wanneer je een professionele website wilt laten maken dien je over een aantal simpele dingen na te denken:

  1. Wat is het doel van mijn website?
  2. Wie is mijn doelgroep die ik op mijn website wil krijgen?
  3. Wat wil ik laten zien en vertellen op mijn website?

Het lijken hele simpele vragen, maar denk er goed over na. De antwoorden die je geeft op deze vragen zijn de leidraad voor het bouwen van een website die past bij jouw onderneming. Afhankelijk van het doel van jouw website ga je nadenken over de indeling van de website. Hier gaan we het later in het stappenplan over hebben. We gaan het eerst hebben over het registreren van een domeinnaam.

Domeinnaam en hosting aanschaffen

Voordat je een website laat bouwen dien je in het bezit te zijn van een domeinnaam.

Wat is een domeinnaam?

Een domeinnaam is hetgeen wat je bovenin de balk van je webbrowser intypt, een domeinnaam is een unieke naam op het internet. Mijn eigen domeinnaam is fettahatmani.nl.

Het kiezen van een domeinnaam is bindend, dus denk goed na over je domeinnaam. Wanneer je een domeinnaam bedenkt dien je met een aantal zaken rekening te houden:

  • Je domeinnaam bevat minimaal 2 en maximaal 63 tekens;
  • Je domeinnaam bevat alleen letters, cijfers of het liggend streepje ( );
  • Je domeinnaam bevat geen hoofdletters, spaties en/of andere vreemde tekens;
  • Je domeinnaam mag niet in strijd zijn met de openbare orde of de goede zeden;

 

Tips voor een goede domeinnaam

  • Kies de juiste extensie. Richt jouw onderneming zich op de Nederlandse markt, kies dan voor een .nl extensie. Richt je je met jouw onderneming ook op de internationale markten, kies dan voor de extensie van het bewuste land. Bijvoorbeeld .be voor de Belgische markt, .de voor de Duitste markt etc.. Wanneer je met jouw onderneming actief bent in meerdere landen kun je ervoor kiezen om een .com, .eu, .net of .org domeinnaam te registreren.
  • Kies voor een domeinnaam die je bezoekers makkelijk kunnen onthouden en typen;
  • Kies voor een beschrijvende domeinnaam, denk hierbij bijvoorbeeld aan nl. Met deze domeinnaam zie je in één oogopslag wat je op de website kunt verwachten, je kunt er energiemaatschappijen vergelijken.

Nu jij een goede domeinnaam hebt bedacht is het tijd voor de volgende stap, dat is het kiezen van een goede hosting.

Hosting

Hosting is het huren van een stuk online opslag, rekenkracht en geheugen van een server bij een hostingbedrijf. Het hostingbedrijf waar je jouw domein onderbrengt zorgt ervoor dat je website bereikbaar is voor je bezoekers.

Het kiezen van een goede hosting is heel belangrijk. Wanneer je door mij je domeinnaam laat registreren zorg ik ervoor dat je één van de snelste hostingpakketten van Nederland erbij krijgt.

Nu je jouw domeinnaam is geregistreerd en deze is gekoppeld aan een hosting is het tijd voor de volgende stap, het installeren van de juiste software.

Software installeren

Je hebt je domeinnaam nu gekoppeld aan een hostingpakket. Nu is het tijd om de juiste software te installeren voor je website.

Alle websites die ik maak, maak ik in WordPress. Je zult er vast wel eens van gehoord hebben. WordPress is een CMS (Custom Management System) waarmee je een website kunt bouwen en onderhouden. Meer dan 30% van de websites die er worden gemaakt maken gebruik van WordPress. Met WordPress kun je overal ter wereld je website bewerken, het enige wat je nodig hebt is een werkende internetverbinding. Na het inloggen kom je uit op je Dashboard, en van hieruit heb je de volledige controle over je hele website.

Wanneer je jouw website door mij laat maken zorg ik ervoor dat WordPress volledig wordt geïnstalleerd, inclusief een werkend thema en de juiste plugins.

Bepaal de structuur van je website

Afhankelijk van het doel van je website ga je de structuur van je website bepalen. Een goede sitestructuur zorgt ervoor dat bezoekers gemakkelijk door je website heen navigeren, en juist op de pagina’s komen waar jij ze wilt hebben.

Bezoekers van je website navigeren voornamelijk door je website heen door middel van het hoofdmenu en de footer, de footer is de onderkant van je website. Beide elementen zijn belangrijke navigatiemiddelen voor je bezoekers. In het hoofdmenu dien je duidelijke termen te gebruiken zodat voor de bezoeker in één oogopslag duidelijk is wat hij kan verwachten op een bepaalde pagina.

Bonustip: Schrijf je websitestructuur uit. Op deze manier wordt voor jou duidelijk welke pagina’s er op je website aangemaakt dienen te worden en welke indeling hiervoor nodig is.

Website vormgeven

Het vormgeven van de website vind ik het leukste gedeelte. Hier komt meer bij kijken dan wat kleuren samenvoegen en een lettertype kiezen. Bij het vormgeven van je website dien je rekening te houden met het doel van de website en ook met je bezoekers.

De kleuren die je gebruikt op je website dienen overeen te komen met je huisstijl. Heb je nog geen huisstijl, geen probleem. Als grafisch vormgever kan ik een complete huisstijl voor je maken die aansluit bij jouw wensen en jouw onderneming.

Ik zorg ervoor dat de complete huisstijl ook wordt doorgevoerd op je website. Zo dient jouw website een verlengstuk van jouw onderneming te zijn. Jouw website zal onderdeel gaan worden van jouw onderneming, het zal zorgen voor merkherkenning. Jouw logo, kleuren en lettertypen wil je over al je communicatiemiddelen gelijk hebben.

De titels op je website dienen allemaal in hetzelfde lettertype, lettergrootte en zelfde kleur zichtbaar te zijn. Hetzelfde geldt voor de tekst op je website, wanneer alles in hetzelfde lettertype, grootte en kleur is getypt dan geeft dat rust aan de gebruiker en zal de gebruiker geneigd zijn om meer te lezen.

Wireframe maken (layout)

De layout van de website dient ook bepaald te worden, ook hierbij kijken we terug naar wat het doel van jouw website is. Aan de hand daarvan kun je aan de slag om een functioneel wireframe te ontwerpen.

Waar wordt welk onderdeel geplaatst? Waar plaats je de tekst en waar een afbeelding? Ik geef altijd als tip mee om niet teveel af te wijken van de standaard. Houd bijvoorbeeld je hoofmenu bovenaan in beeld, want dat is de plek waar de meeste bezoekers een hoofdmenu verwachten. Wil je liever afwijken van de standaard, zorg er dan voor dat je website uitgebreid getest wordt op de gebruiksvriendelijkheid.

De website opvullen (content plaatsen)

Nu wordt het tijd om de website daadwerkelijk op te vullen met teksten, afbeeldingen, video’s, infographics en er zijn nog tal van andere mogelijkheden om je website mee op te vullen. Hetgeen waar je de website mee opvult wordt ook wel de content genoemd.

Welke content pas er bij jouw doelgroep? Denk na over hoe jij je bezoekers wilt aanspreken. Wil je de bezoekers informeren door middel van tekst of juist door video? Ga je gebruik maken van foto’s, maak dan gebruik van duidelijke foto’s. Houd hierbij één stijl aan, anders wordt het te rommelig.

Denk van tevoren goed na over de content die je gaat gebruiken op je website, je kunt er beter wat langer over nadenken en het goed doen. Dan het snel opvullen van de website en er achteraf spijt van krijgen en het opnieuw doen.

Let op: bij het plaatsen van afbeeldingen op je website dat de afbeeldingen niet te groot zijn. Plaats je een video? Probeer deze dan via Youtube op je website in te laden, hierdoor zal je website niet trager worden.

Call to Action

Afhankelijk van het doel van je website kunnen er Call to Actions geplaatst worden om ervoor te zorgen dat bezoekers van je website een bepaalde actie uitvoeren. Iedere pagina moet een Call to Action bevatten, de Call to Action moet wel bij de pagina passen. Je kunt verschillende Call to Actions plaatsen op je website, denk hierbij aan het aanvragen van informatie, het opnemen van contact, het inschrijven voor een nieuwsbrief, het downloaden van een ebook. Alle Call to Actions zijn er om het uiteindelijke doel van de website te ondersteunen.

Testen, testen en nog een keer testen

Nu de website is opgevuld met content is het tijd om ervoor te zorgen dat de website wordt getest. Een ideale situatie is dat de website wordt getest door de doelgroep waar de website voor is ontwikkeld. Wanneer je een testpanel hebt gevonden dan kun je ze allemaal een specifieke taak laten uitvoeren, of in groepjes allemaal dezelfde taak.

Hierbij een aantal tips van mij voor het afnemen van een test:

  • Maak een lijst met alle mogelijke taken die een bezoeker op de website moet kunnen uitvoeren;
  • Zorg ervoor dat alle tests worden gemonitord, dit kun je doen door het scherm van de testers op te nemen, je kunt de testers hardop laten praten met hetgeen wat ze zien, je kunt handmatig aantekeningen maken;
  • Test je website in verschillende browsers (Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari) en op verschillende apparaten (PC, laptop, tablet en mobiele telefoon);
  • Test alle hyperlinks en formulieren. Linken de hyperlinks door naar de juiste pagina? Worden alle formulieren doorgestuurd naar het juiste mailadres? Worden alle velden van het formulier opgenomen in de mail etc.?
  • Test de snelheid van de website. Duurt het heel lang totdat je website geladen is? Laat dan uitzoeken waar dat door komt.

Neem alle bevindingen van de test door en kijk waar er verbeterpunten liggen. Pas deze verbeterpunten aan op de website.

Live gaan met de website!

Dit is altijd een heel spannend moment (vind ik dan J). Nog even alles nalopen of er echt niks over het hoofd is gezien en dan kan de website live gaan.

De eerste bezoekers beginnen op je website te komen. Dit proces kun je versnellen door de website te promoten door middel van Google Ads, Facebook- en Instagram Ads, of LinkedIn Ads. Ik krijg vaak te horen dat men dan kosten maakt, ik zie het als een investering. Je investeert in je website, en krijgt er ook weer klanten voor terug.

Korte samenvatting van wat er allemaal bij komt kijken wanneer je een website laat maken:

  • Doel, doelgroep en boodschap bepalen;
  • Domeinnaam en hosting aanschaffen;
  • De juiste software installeren;
  • De structuur van de website bepalen;
  • De website vormgeven;
  • De inhoud (content) van de website plaatsen;
  • De website testen;
  • De website lanceren.

Professionele website laten maken

Heb je nu een onwijs gaaf idee in je hoofd en wil je deze omzetten in een professionele website? Neem dan contact met mij op en ik zet jouw ideeën om in een professionele website!

Twijfel je nog? Vraag dan geheel vrijblijvend een GRATIS DEMO WEBSITE aan!

Wil jij een nieuwe professionele website?

Ik ben Fettah Atmani. Ik ben vastberaden om van jouw website een succes te maken.